Wspomnienia z salezjańskiej pielgrzymki do Litwy

Na pielgrzymkę do Litwy wyruszyliśmy 28. 04. 2018r. o godz. 5.00 nad ranem z kościoła pw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. Grupa licząca 47 pielgrzymów na czele z Ks. Januszem Gorajem, który zatroszczył się o tak liczną grupę, oraz Panią Anetą, która pilotowała nas z wielką wyrozumiałością i uśmiechem na ustach, odpowiadając za wszelkie sprawy organizacyjne.

W drodze na Litwę mieliśmy Sokółkę. Tu uczestniczyliśmy we Mszy Świętej w kościele Św. Antoniego. W salce przyparafialnej obejrzeliśmy film przybliżający nam fakty związane z wielkim wydarzeniem eucharystycznym. To pozwoliło nam z większą świadomością adorować Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie jak i w Cudzie Eucharystycznym związanym z przemienieniem Hostii we fragment ludzkiego serca.

1. Kraków

W Wilnie pielgrzymowaliśmy śladami Świętej Faustyny w przeddzień rocznicy jej kanonizacji. Pani Kasia – nasza wspaniała przewodnik zawiozła nas najpierw do domu w którym malarz E. Kazimirowski namalował obraz „ Jezu ufam Tobie” wg. wskazówek Św. Faustyny. Jadąc do domu, w którym ona mieszkała zwiedziliśmy kościół pw. Św. Piotra i Pawła. Zachwycił nas skromny drewniany domek i pokój, gdzie Pan Jezus podyktował siostrze Faustynie Koronkę ku czci Bożego Miłosierdzia. Upadliśmy tam na kolana by przy relikwiach Św. Faustyny i bł. Michała Sopoćki pomodlić się słowami Pana Jezusa. Starówka Wileńska urzekła nas swoimi zaułkami. Idąc do Ostrej Bramy zaszliśmy do domu Adama Mickiewicza, potem do Juliusza Słowackiego – ileż tu polskości! Uroczysta Msza Św. przed cudownym obrazem Matki Bożej Ostrobramskiej. Piękne przeżycie za sprawą min. kazania naszego ks. Janusza. Dalej starówka ze swoimi to barokowymi, to gotyckimi kościołami, katedrami, cerkwiami, historycznymi kamienicami. Napełnieni wrażeniami uroczego miasta nad rzeką Wilią, udaliśmy się na Rossę. W 100 lecie odzyskania niepodległości przez Polskę, dane nam było złożyć hołd i pomodlić się przy grobowcu matki Marszałka Piłsudskiego i jego serca, następnie mogliśmy nawiedzić cmentarz na Rossie, jeden z najpiękniejszych i najstarszych polskich cmentarzy. Tym patriotycznym akcentemzakończyliśmy zwiedzanie.

Na obiadokolację delektowaliśmy się litewskimi potrawami : zupa „siupininie” i „cepeliny” – bliny żmudzkie.

1. Szawle – Góra Krzyży, Szydłów, Kowno

Kolejny nasz dzień naznaczony był zwiedzaniem Litwy śladami Świętego Jana Pawła II. Po śniadaniu wyruszyliśmy na północ. W pobliżu granicy z Łotwą, w miejscowości Szawle, połażona jest Góra Krzyży. Miejsce wprawia w zadumę, również nad naszymi życiowymi krzyżami. Witający Jezus Zmartwychwstały, w ogromnej figurze z rozłożonymi ramionami, jakby chciał odpowiedzieć dokąd nas one prowadzą. Nasze refleksje dopełniła Msza Święta pod przewodnictwem naszego ks. Janusza. Obok Góry Krzyży zachował się ołtarz, przy którym sprawował Eucharystię Ojciec Św. Jan Paweł II. Podążając jego śladami odwiedziliśmy litewską „Częstochowę”. W miejscu gdzie Matka Boża ukazała się dzieciom pasącym owce odmówiliśmy koronkę ku czci Bożego Miłosierdzia. Następnie wyruszyliśmy do Kowna. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od archikatedry św. Piotra i Pawła gdzie Papież zatrzymał się na prywatną modlitwę. Idąc do kościoła pw. Wniebowzięcia NMP położonym nad samym Niemnem, niejednokrotnie zalewanym tą rzeką, zatrzymaliśmy się przy ratuszu przypominającym swą architekturą szyję łabędzia. Dalej pokłoniliśmy się Trójcy Św.w kościele przy dawnym klasztorze sióstr Bernardynek obecnym Seminarium Duchownym. Mijając odrestaurowane pozostałości zamku kowieńskiego dotarliśmy do parku Santakos, miejsca, w którym Papież Jan Paweł II odprawił Mszę Św. Przy pomniku upamiętniającym to wydarzenie zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie.